blogpost-image

Er zijn veel bedrijven die kiezen voor het gebruik van een mobilofoon of portofoon om de communicatie tussen verschillende afdelingen makkelijker te maken. Denk bijvoorbeeld aan de communicatie tussen de receptie en een afdeling, wanneer er een bezoeker aan de balie verschijnt. Een mobilofoon en portofoon bieden verschillende voordelen ten opzichte van een vast telefoonnetwerk, mobiele telefoons of het versturen van mailtjes. De precieze voordelen van de mobilofoons en portofoons worden later in dit artikel nader toegelicht. Om een goede keuze te kunnen maken tussen een portofoon en mobilofoon is het belangrijk om de verschillen tussen beide communicatiemiddelen te begrijpen.

Het voornaamste verschil tussen een portofoon en mobilofoon is het feit dat een mobilofoon niet verplaatst kan worden, terwijl een portofoon dat wel kan. Een portofoon beschikt over oplaadbare accu’s, wat de portofoons ideaal maakt voor de communicatie tussen beveiligers. Beveiligers zijn veel onderweg, waardoor zij niet snel in de buurt van een vast communicatiemiddel (zoals een mobilofoon of vaste telefoon) zullen zijn. Een mobilofoon wordt doorgaans gebruikt bij de receptie van een bedrijfspand, of bij een centrale waarvandaan mensen moeten worden aangestuurd. Denk aan een taxicentrale, waarbij men vanuit deze centrale taxi’s aanstuurt.

Wanneer gebruik ik een portofoon?
Zoals reeds beschreven wordt een portofoon voornamelijk gebruikt door werknemers die onderweg zijn gedurende de werkdag. Het beste voorbeeld hiervan is een beveiliger, die tijdens zijn controlerondes bereikbaar moet blijven. Stel dat er ergens binnen het bedrijfspand een noodsituatie is, dan moet de beveiliger snel ter plaatse kunnen komen. In dit geval zou men ook voor een communicatie via mobiele telefoons kunnen kiezen. Mobiele telefoons hebben echter lang niet altijd een goed bereik binnen bedrijfspanden. Denk aan grote bedrijfspanden met dikke betonnen vloeren. Het beton kan het signaal van communicatieapparatuur ernstig verslechteren. Dit maakt een portofoon de meest verstandige keuze. Ook voor BHV’ers is het gebruik van portofoons aan te raden.

Gebruik van een mobilofoon.
Het gebruik van een mobilofoon wordt voornamelijk aangeraden aan mensen die vanuit een centrale verschillende afdelingen moeten kunnen bereiken. Denk bijvoorbeeld aan een receptioniste die verschillende afdelingen binnen een bedrijf wil kunnen benaderen om aan te geven dat er bezoek is. Een mobilofoon wordt vaak ook door taxicentrales gebruikt, waarbij de verschillende taxi’s via de centrale kunnen worden aangestuurd. Een ander voorbeeld van het gebruik van een mobilofoon is de centrale post bij evenementen. Vanuit deze centrale post kunnen verkeersregelaars worden aangestuurd.

Aanschaf van een mobilofoon en portofoon.
Bij de aanschaf van een mobilofoon of portofoon dient u met verschillende aspecten rekening te houden. Denk bijvoorbeeld aan het bereik van de communicatieapparatuur. Hierbij is het raadzaam om altijd voor een iets groter bereik te kiezen dan u daadwerkelijk nodig heeft. Let ook goed op de eventuele noodzaak van een vergunning voor het gebruik van communicatiemiddelen. Voor meer informatie over het aanvragen van een vergunning klik op deze link.

Terug naar blog overzicht: