De marifoon, onmisbaar op het water

De marifoon, onmisbaar op het water

Net als op de vaste wal is op het water veiligheid een van de belangrijkste zaken. Voordat je vertrekt met je mooie boot(je) contoleer je natuurlijk een aantal zaken. Zit de tank vol, zijn er genoeg reddingsvesten, wat doet het weer? En zo zijn er natuurlijk nog veel meer dingen om op te letten.

Een van de belangrijkste zaken die wel eens wordt vergeten in deze check is de 
marifoon. Een onmisbare schakel op iedere boot. De manier om contact te leggen in geval van nood. Maar ook de manier om contact te leggen met de brugwachter. 

Wat is een marifoon?

Een marifoon is een zender en ontvanger voor maritieme communicatie. De marifoon is niet verplicht op een klein schip. Maar het is wel aan te raden om deze wel mee te nemen. Het is je contact met de walstations maar ook met andere schepen. 

Welk marifoon certificaat heb ik nodig?

Om een marifoon te gebruiken dien je in het bezit te zijn van een certificaat. Na het behalen van je marifoon certificaat kun je bij agentschap telecom je Atis code aanvragen.
We onderscheiden een drietal certificaten. 
- Het eerste certificaat is het basis certificaat. Met dit certificaat mag je de marifoon bedienen. Zowel een 
vaste marifoon als een hand marifoon. Zelfs wanneer deze AIS (automatisch identificatie systeem) heeft.
- Het tweede certificaat is het Marcom B certificaat. Deze is nodig wanneer je een marifoon met DSC gebruikt. DSC is eenn toevoegingen die het mogelijk maken om de noodknop te gebruiken. Bij Marcom-B mag je een marifoon met een beperkt bereik hanteren. 
- Het derde certificaat is Marcom A. Wanneer je er voor kiest om de grote zeeën te gaan bevaren heb je niets meer aan de eerste twee certificaten. Met dit certificaat mag je zendapparatuur bedienen met een veel groter bereik. 

Hoe gebruik ik een marifoon?

In tegenstelling tot een portofoon wordt een marifoon alleen gebruikt indien echt noodzakelijk. De marifoon is bedoeld om als communicatiemiddel te gebruiken voor de veiligheid. Hieronder vind je een aantal belangrijke punten bij het gebruik.
- Op de binnenwateren luister je kanaal 10 (inclusief de Wadden en het Ijselmeer)
- Op de kustwateren luister je kanaal 16
- Op de waterkaart, borden langs de vaarroute en in de almanak vind je op bepaalde trajecten een aangegeven marifoonkanaal. We noemen een dergelijk gebied een blokgebied of een sector. Je bent binnen deze gebieden verplicht om over te schakelen naar dit kanaal. (Een brug of sluis binnen dit gebied kan weer een eigen kanaal gebruiken)
- Word je opgeroepen door een schip op een blokkanaal dan ben je verplicht te antwoorden en informatie te verstrekken.
- In de almanak vind je kanalen voor nautische informatie in bepaalde gebieden.
- Wanneer je iemand aanroept wees dan duidelijk in je communicatie. Doe dit op onderstaande manier:
* Roep diegene aan die je nodig bent gevolgd met Hier is: (jouw eigen naam.) Je sluit af met “Over.” Wil je een ander schip aanroepen dan kun je de naam van het schip gebruiken als je die weet of anders deze omschrijven.
* De opgeroepene antwoord met Jouw naar gevolgd door zijn of haar naam. Gevolgd door: “Zegt u het maar”
* Het gesprek wordt gevoerd. Na elke boodschap gevolgd door: “Over” 
* Het gesprek wordt afgesloten met: “Uit”
- Wil je privé gesprekken voeren op de marifoon gebruik dan kanaal 72 of 77 en ga niet spreken over de andere kanalen.

Wat doe ik in een noodsituatie?

Ben je in nood? Of zie je een noodsituatie ontstaan? Dan mag je alarm slaan. Je gebruikt dan het noodsignaal “Mayday.” Binnen de scheepvaart zijn voor een heldere communicatie de vier “W’s”in het leven geroepen:
Wie ben je? Hierbij geef je je scheepsnaam aan.
Wat ben je? Hierbij geef je aan wat voor type boot je hebt.
Waar ben je? Hierbij geef je duidelijk je positie aan.
Waar vaar je heen? 
Met bovenstaande gegevens is voor iedereen duidelijk waar men moet zijn en kan er gereageerd worden in de vorm die nodig is.

Terug naar blog overzicht:

Volgende →