Portofoon oefening, al doende leert men

Portofoon oefening, al doende leert men

Bij je eerste kennismaking met een portofoon ben je al blij dat je connectie met een andere portofoon kunt maken. Maar er moet niets fout gaan dan lukt het vaak al niet meer. Een situatie die niet wenselijk is in de meeste situaties. Je gebruikt de portofoons natuurlijk niet voor niets. Het is dan ook erg belangrijk om met je portofoon te leren omgaan. En dit kan alleen maar door deze te gebruiken.


Basiskennis Portofoon
De belangrijkste knoppen op een portofoon zijn ook het duidelijkst aanwezig. 
- Knop 1: De kanaalschakelaar. Deze geeft de mogelijkheid om tussen de aanwezige kanalen (vaak 16) te schakelen. Het is belangrijk om alle portofoons op hetzelfde kanaal te zetten. Gebeurt dit niet dan zal er geen communicatie plaats kunnen vinden tussen de portofoons.
- Knop 2: De volumeknop. Dit is een knop die de meeste mensen zonder uitleg ook wel zullen snappen. Hoe hoger het volume wordt gezet, hoe meer volume het geluid heeft dat er uit de portofoon komt. 
- Knop 3: De PTT toets. PTT betekend Push To Talk. Deze toets zorgt ervoor dat het gesprek uitgezonden wordt. Er kan maar een persoon tegelijk uitzenden. 

We hebben ons best gedaan om een tweetal oefenvormen voor portofoon gebruikers op te zetten. Dit om op een makkelijke manier om te leren gaan met de portofoon. Na het instellen van bovenstaande onderdelen van de basiskennis kan worden begonnen met de oefeningen.

Portofoon Oefening 1:
- voorbereiding: verstop een object ergens in het gebouw.
- aantal deelnemers: 3 (2 begeleiders en 1 loper)
- doelstelling: kort en bondig communiceren tussen begeleiders en loper.
- uitvoering: de deelnemers krijgen allemaal een portofoon en moeten samen het verstopte object vinden. De twee gidsen gaan allebei naar een aparte ruimte toe. Hier ligt een plattegrond met daarop de locatie van het object voor hen klaar. De loper krijgt van de begeleiders beurtelings aanwijzingen waar hij of zij langs mag gaan. Hierbij mogen alleen korte aanwijzingen worden gegeven, namen van ruimtes zijn hierbij niet toegestaan. Uitingen als “ga na de balie links” zijn wel toegestaan. De begeleiders mogen per beurt 1x vragen wat de loper ziet, de loper mag alleen omschrijven wat deze ziet.
- eind van de oefening: het object is gevonden en de tijd voor evaluatie is aangebroken. Overleg met elkaar wat er goed ging en wat niet. Was er “etherdiscipline” of praatte iedereen door elkaar heen? Waren de commando’s helder en duidelijk. Kon de loper uitleggen waar deze zich bevond? Kortom, genoeg om over na te praten.

Portofoon Oefening 2:
- voorbereiding: koop benodigdheden voor het maken van een cake
- aantal deelnemers: 4
- doelstelling: Doordat uitvoering en handleiding op verschillende locaties zijn zal er duidelijk en helder gecommuniceerd moeten worden. Voorkom spraakverwarringen, dit zal gevolg hebben voor het eindresultaat.
- uitvoering: 2 personen (de bakkers) gaan met een portofoon naar de keuken. De andere 2 personen (de instructeurs) gaan naar een andere ruimte met de handleiding voor het bakken van de cake. Per beurt mogen de instructeurs 1 opdracht verstrekken aan de bakkers. De bakkers mogen per beurt 1 vraag stellen aan de instructeurs.
- eind van de oefening: onder het genot van een heerlijk verse cake (als de instructies en uitvoering goed gingen) kan er worden geëvalueerd hoe de communicatie verliep. Waar waren verbeterpunten en waar ging het juist wel goed. 

Beide oefenvormen zijn bedoeld om van elkaar te leren. Communicatie via de portofoon dient geordend te verlopen. Dit heeft het beste resultaat tot gevolg. Moeilijk is het niet. Maar oefenen is essentieel hierin. Samen kom je tot het beste resultaat.

Terug naar blog overzicht:

← Vorige Volgende →