Alles over de marifoon
Algemeen

Alles over de marifoon

alle informatie die je nodig bent bij marifoongebruik

Het is onmisbaar aan boord van je boot of schip. De marifoon. Het communicatiemiddel met de sluis, andere schepen en de vaste wal. Op het open water maar ook op de drukke vaarwegen verhoogt de marifoon de veiligheid. Hieronder lichten we een aantal belangrijke punten uit bij het gebruik van een marifoon.

Wat voor Marifoons zijn er?

Kort samengevat zijn er twee soorten marifoons. De handmarifoon en de vaste marifoon. Beide worden veel gebruikt. De handmarifoon zul je veel tegenkomen in de pleziervaart. Door de geringe ruimte in veel boten is de handmarifoon de ideale oplossing. De toestellen zijn niet heel groot waardoor deze op een handige plaats neergelegd of gezet kunnen worden.

Hoe groter je schip wordt hoe meer ruimte er vaak ook voor een vaste marifoon is. Wanneer je een klein schip hebt kun je vaak goed uit de voeten met een instapmodel. Grote voordeel is dat deze marifoons nog relatief klein zijn en hierdoor niet heel veel ruimte innemen. Is je schip een stuk groter dan ben je ook een uitgebreidere marifoon nodig.

Wanneer is een marifoon verplicht?

Voor een vaartuig korter dan 20 meter is een marifoon niet verplicht in Nederland. In België ligt deze grens zelfs op 7 meter. Is je vaartuig groter dan ben je verplicht een marifoon aan boord te hebben. Ook wanneer je boot van een radar voorzien is geldt deze verplichting. Ook voor schepen die niet verplicht een marifoon hoeven te hebben is dit natuurlijk wel verstandig. Het is de manier van communiceren op het water.

Mag ik zomaar een marifoon gebruiken?

Voor het gebruik van een marifoon ben je een basiscertificaat nodig. Met dit certificaat mag je zowel een vaste marifoon als een handheld marifoon bedienen.

Dit geldt niet voor elke marifoon. Voor een marifoon DSC klasse D gelden nog weer andere regels. Hiervoor is een Marcom B-certificaat of SRD certificaat verplicht. Kies je het ruime sop met deze marifoon dan ben je het Marcom A-certificaat nodig. Hiermee mag je wereldwijd communiceren.

Waar haal ik mijn certificaat?

Na het behalen van je certificaat moet je een registratie doen. Dit gaat via agentschap telecom. Meer informatie omtrent de kosten hiervan vind je via deze link.

Agentschap Telecom heeft op haar site een handig overzicht waarop je alle gegevens rond de cursus, het examen en de aanvraag kunt opzoeken. Klik hier voor het overzicht.

Wat is een ATIS code?

Na het behalen van je certificaat en het registeren ontvang je een ATIS code. (Automatic Transmitter Identification System Code.) Elke marifoon moet voorzien zijn van deze code wil je ermee gaan zenden. Deze code is verplicht in alle Rijnlanden (Nederland, België, Luxemburg, Duitsland, Zwitserland.) Met deze code is het voor sluizen, jachthavens, begeleiders goed te zien welk schip hen aangeroepen heeft. Voor meer informatie over de ATIS code verwijzen we je graag naar een eerder geschreven blog hierover.

Een ATIS code is niet onbeperkt in te vullen. Durf je het niet zelf aan kies dan voor het laten programmeren door onze experts.

MMSI en DSC

De combi-marifoon is een uitgebreidere variant van de basis marifoon. Deze variant is geschikt voor het gebruik op binnenwateren en de zee. Voor deze marifoons dien je in het bezit te zijn van een Marcom B certificaat.

Een combimarifoon heeft naast Atis ook nog een MMSI nummer nodig. Een MMSI (Maritime Mobile Service Identity) bestaat uit 9 cijfers die worden toegewezen door de International Telecommunication Union.

Naast ATIS heeft een combi marifoon ook de mogelijkheid van DSC. DSC (Digital Selective Calling) is het systeem wat gebruikt voor (nood)oproepen voor de zeevaart.

Kort samengevat. ATIS gebruik je op de binnenwateren. Wanneer je overgaat naar de zeevaartmodus dan is ATIS verdwenen en gaat het over naar DSC. Ook wordt het vermogen op dat moment hoger. Op de binnenwateren is maximaal 1 Watt zendvermogen toegestaan. Dit om eventuele storingen te voorkomen.

Boetes bij foutief marifoongebruik.

De volgende boetes zijn van toepassing bij foutief gebruik van de marifoon. Dit betreft de boetes van 2020.
- Marifoon aan boord zonder bedieningscertificaat: € 250,00
- Niet aan boord aanwezig bedieningscertificaat: € 85,00
- Onjuist gebruik marifoon: € 110,00
- Als schipper klein schip niet of niet juist voldoen aan meld, uitluister- en communicatieplicht: € 240,00
- marifoon niet in overeenstemming met regels of niet aanwezig: € 280 tot € 850,00

Populaire handmarifoons

Op onze website vind je veel handmarifoons. De drie meest gekozen modellen zijn de volgende:
- Icom IC-M25 handmarifoon
- Himunication HM130 handmarifoon
- Himunication TS19 touchscreen handmarifoon

Populaire vaste marifoons

Zoals eerder genoemd is er bij de vaste marifoons verschil in hoeveel ruimte er in je schip zit. Dit zal ook zeker invloed hebben op de keuze voor je vast marifoon.

Hieronder vind je twee compacte vaste marifoons die veel worden gebruikt:
- Icom IC-M330 compacte marifoon
- Standard Horizon GX-1400 marifoon

Twee populaire modellen voor marifoons met DSC voor gebruik op zee zijn:
- Standard Horizon GX-6000 marifoon
- Icom IC-M605 marifoon

Marifoon antenne

Naast het gebruik van de marifoon is ook de antenne erg belangrijk. Niet iedere antenne is geschikt voor elke marifoon. Daarnaast is het juist plaatsen van de antenne zeer belangrijk, leer hierover meer in een eerder geplaatst nieuwsbericht. In onze webshop staat een ruime keus aan marifoon antennes.

Marifoon alfabet

Tot slot nog een praktisch iets. Het marifoon alfabet. Onmisbaar wanneer je iets moet spellen op het water. Elke letter heeft een eigen naam zodat er geen misverstanden kunnen ontstaan.

circle-arrow-left Terug naar overzicht