Portofoons voor BHV
Algemeen

Portofoons voor BHV

Inzet BHV soepel laten verlopen, dan zijn portofoons noodzakelijk.

Een verplichting is het nog niet, maar het moment dat het wel verplicht is komt eraan. En wenselijk is het natuurlijk ook. Portofoons zijn een toevoeging die bij BHV inzet veel voordelen oplevert.

BHV verplicht
In Nederland staat veiligheid hoog in het vaandel. Zo ook voor medewerkers binnen een bedrijfsorganisatie. Elk bedrijf waarbij minimaal 1 werknemer werkzaam is heeft de verplichting om BHV binnen het bedrijf te regelen. Een van de toevoegingen aan de BHV organisatie is het toevoegen van de juiste communicatiemiddelen. Bij noodsituaties is het belangrijk dat de communicatie soepel verloopt. Dit kan zelfs mensenlevens redden. Portofoons zijn een zeer belangrijk onderdeel in dit geheel. 

In actie
In noodsituaties is het altijd belangrijk dat de juiste personen snel bereikbaar zijn. Via een aantal stappen is dit snel te realiseren. 
Stap 1: De alarmering. Dit begint met een belletje van een van de personeelsleden naar de receptie. Indien mogelijk naar een speciaal hiervoor aangemaakt nummer.
Stap 2: Activatie BHV leden. De receptie kan via het portofoonsysteem direct alle aanwezige BHV leden activeren. 
Stap 3: Inzet BHV leden. De aanwezige BHV leden gaan aan de slag. Via de portofoon kan vanaf dat moment het verdere plan van aanpak worden ingezet. 
Stap 4: De uitvoering. Ook tijdens de uitvoering die noodzakelijk is bij de noodsituatie is de portofoon onmisbaar. Vaak is op verschillende plaatsen binnen of buiten het bedrijf een BHV-er nodig. Directe communicatie via de portofoon is dan onmisbaar.

BHV Portofoons
Er zijn een tweetal groepen portofoons. Vergunningsvrije portofoons en vergunning portofoons. De vergunningsvrije portofoons worden gebruikt op PMR446 band. Hiervoor is dus geen vergunning nodig. Het voordeel hiervan is natuurlijk dat je direct aan de slag kunt. Het grote nadeel is dat je je bevindt op de open kanalen. Kanalen waar iedereen zich kan en mag bevinden. Met als gevolg drukte en mogelijkheid tot afluisteren. Dan komen we bij de vergunningsportofoons, de naam zegt het al, mogen alleen gebruikt worden in combinatie met een vergunning. Deze vraag je als bedrijf aan bij agentschap telecom. Dit klinkt spannend maar dit is het niet. Het is vrij makkelijk om een vergunning aan te vragen. En een bedrijf zal dit in principe ook altijd toegewezen krijgen. Je krijgt op dat moment een frequentie toegewezen die je mag gebruiken. Grote voordeel is dat deze frequentie weinig tot geen overige gebruikers in de omgeving heeft. Storing en afluisteren behoren dus praktisch tot niet voorkomende zaken.

Analoge en digitale portofoons
Beide bovenstaande groepen zijn ook weer in te delen in twee aparte groepen. De analoge en de digitale portofoons. Analoge portofoons zijn voordelig in aanschaf. Het nadeel is dat ze een lagere spraakkwaliteit hebben. Daarnaast zijn ze makkelijker af te luisteren. Digitale portofoons zijn qua aanschaf wat duurder. Maar de spraakkwaliteit is continue van een hoog niveau. Daarnaast is over het algemeen het bereik ook hoger met deze portofoons.

Repeater
Mocht het bereik alsnog niet voldoende zijn dan kan een 
repeater uitkomst bieden. Een repeater versterkt het bereik vanaf het punt waar de repeater geinstalleerd is. Bij analoge portofoons raden wij aan om maximaal 1 repeater te gebruiken, bij digitale portofoon 

PortofoonWEB biedt in de collectie een groot aantal portofoons aan die uitermate geschikt zijn voor BHV. De portofoons zijn als losse portofoon verkrijgbaar, maar ook als pakket voor uw hele organisatie. Via deze 
link komt u rechtstreeks bij de juiste portofoons uit.

Terug naar blog overzicht:

circle-arrow-left Terug naar overzicht